Mazda – ofte stillede spørgsmål

Mazda – ofte stillede spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

 

Se svarene på de hyppigst stillede spørgsmål vedrørende produkter og serviceydelser fra Mazda. Brug plus-ikonerne til højre for at se svaret på et specifikt spørgsmål fra nedenstående liste:

Om din Mazda

Jeg ønsker en instruktionsbog til min Mazda. Hvor kan jeg finde den?

Du kan finde en PDF-version af din instruktionsbog online her. Vælg din model, klik på fanen "Manualer", og download den første fil. Du vil også finde nogle praktiske videoer med vejledninger og nyttige oplysninger om din Mazda.


Hvis du ønsker en trykt udgave af din instruktionsbog, kan du kontakte din forhandler.

Hvordan kan jeg bruge tilbehør til at sætte mit personlige præg på min Mazda?

Der findes et bredt udvalg af tilbehør i høj kvalitet til din Mazda, som du kan bruge til at tilpasse bilen til dine behov og ønsker. Besøg siden Tilbehør, vælg din bilmodel, og gennemse de forskellige kategorier af tilbehør. Når du har valgt det tilbehør, du ønsker, kan du lave en udskrift af siden og give den til din lokale forhandler, som kan hjælpe med at købe og montere det.

Hvor kan jeg finde videoer med vejledning og selvstudier fra Mazda?

Vi har fremstillet videoer og vejledninger til et udvalg af de funktionerr og teknologier, som Mazda tilbyder. De giver detaljerede oplysninger og instruktioner og kan findes her. Du skal blot vælge din bilmodel og bruge filtrene eller søgefeltet for at finde den ønskede video.

Hvad er My Mazda?

My Mazda er den nemmeste måde til at holde styr på alle dine vigtige Mazda-dokumenter og oplysninger online. Alt er samlet på ét sted – fra servicehistorik til garantier. Derudover er det hele synkroniseret med My Mazda-appen, så du kan få adgang til indholdet, uanset hvor du er.

Hvordan downloader jeg appen My Mazda?

For at få adgang til My Mazda på din mobile enhed skal du downloade appen til Android her eller til iOS her.

Hvilke oplysninger kan jeg finde på dette websted?

På Mazdas officielle websted for Danmark kan du finde oplysninger om Mazda og køretøjer, reservedele og tilbehør fra Mazda, detaljerede specifikationer for bilerne, oplysninger om vores designmæssige og teknologiske principper. Brug fanerne øverst på hjemmesiden til at finde det, du leder efter, eller gennemse vores sitemap, som indeholder genvejslinks.

Hvordan kan jeg kontakte Mazda?

Brug nedenstående kontaktoplysninger, hvis du ønsker at kontakte Mazda Motor Danmark:

Mazda Motor Danmark

Vojensvej 11

2610 Rødovre

Tel: 43 25 21 00

e-mail: info-dk@mazdaeur.com

Køb

Hvordan finder jeg en Mazda-forhandler i nærheden?

Mazda har forhandlere over hele landet. Du kan finde den nærmeste på siden Find en forhandler. Du skal blot indtaste dit postnummer eller navnet på din by, hvorefter der vises en liste over de nærmeste forhandlere.

Hvordan får jeg en Mazda-brochure?

Du kan downloade en digital kopi af den brochure, du er interesseret i, ved at vælge Biler > den ønskede model > Anmod om en brochure > Download en PDF

Hvordan bestiller jeg en prøvetur?

Det er nemt at bestille en prøvetur online hos Mazda. Du skal blot besøge siden vedrørende prøvetur, og derefter vælge den model, du gerne vil prøve, vælge den ønskede forhandler og give os dine kontaktoplysninger. Derefter sender vi dig en e-mail med en bekræftelse, og din foretrukne forhandler kontakter dig for at aftale et tidspunkt, der passer dig.

Hvor kan jeg finde finansieringsoplysninger om køb eller leasing af en ny Mazda?

Kontakt din lokale forhandler for at få yderligere oplysninger.

Leder du efter oplysninger om specifikationer og priser på biler og udstyr fra Mazda?

Du kan finde detaljerede oplysninger om bilmodellerne fra Mazda, deres specifikationer, udstyr og priser samt billeder af interiør og eksteriør på denne hjemmeside. Du skal blot gå til fanen Biler fra den øverste menu og vælge den bil, du er interesseret i. Du kan også sammensætte din egen Mazda med de specifikationer, du ønsker, her eller besøge en Mazda- forhandler.

Hvor meget koster en Mazda?

Mazda har et bredt udvalg af modeller. Det betyder, at prisen på den Mazda, du ønsker, kan variere. Den bedste måde at få en idé om, hvad din ideelle Mazda vil koste, er ved at besøge vores værktøj til konfiguration af bilen. En Mazda-forhandler kan give dig et nøjagtigt pristilbud på den Mazda, du ønsker dig.

Er priserne ens hos alle Mazda-forhandlere?

Alle vores forhandlere er individuelt ejede og administreres selvstændigt. Det betyder, at priserne kan variere fra den ene forhandler til den anden. Kontakt din lokale forhandler, som du kan finde her, for et specifikt pristilbud.

Efter købet

Hvor ofte skal min Mazda til service?

Serviceintervallerne for din Mazda varierer alt efter, hvilken model der er tale om. Bemærk,at serviceintervallerne skal overholdes for at bevare producentens garanti.

Hvor kan jeg få foretaget service på min Mazda?

Vi anbefaler, at du får foretaget service på din Mazda hos en Mazda-forhandler eller et andet autoriseret Mazda-værksted, eftersom alt personale på disse steder har modtaget den fornødne oplæring, bruger de korrekte værktøjer fra Mazda og har erfaring i at vedligeholde de forskellige biler fra Mazda. Hvis du beslutter at få foretaget service uden for vores netværk, er det vigtigt at kontrollere, om de dele, der monteres, er enten originale dele fra Mazda eller har en tilsvarende kvalitet, for at kravene i forbindelse med garantien kan overholdes. Man skal også sørge for at få en udspecificeret faktura med en liste over alle de dele og olier, der er blevet brugt i forbindelse med arbejdet, eftersom disse oplysninger muligvis er påkrævede i tilfælde af en eventuel reklamation. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Hvilke fordele er der ved at bruge originale dele fra Mazda?

Originale dele fra Mazda er konstrueret, fremstillet og testet på alle de forskellige Mazda-køretøjer. Når de monteres af vores særligt uddannede mekanikere, kan de originale Mazda-dele sikre den bedst mulige pålidelighed og ydelse. Alle originale dele fra Mazda har en konkurrencedygtig pris og overholder de høje kvalitetskrav fra Mazda. Desuden leveres de med to års garanti, så du kan have fred i sindet. Du kan finde flere oplysninger om originale dele fra Mazda her. 

Hvad koster det at få foretaget service på min Mazda?

Prisen for at få foretaget service på din Mazda kan variere, eftersom Mazda-forhandlere og Mazda-servicecentre drives selvstændigt. De kan derfor selv fastsætte deres priser. Vi anbefaler, at du spørger din lokale forhandler, som kan give dig et overslag over, hvad det vil koste. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Hvorfor skal jeg få foretaget service på min bil hos en Mazda-forhandler?

Vores højeste prioritet er at sørge for, at din Mazda er sikker og pålidelig, så du kan have fuldstændig fred i sindet. For at blive autoriseret af Mazda skal alle forhandlernes mekanikere modtage undervisning vedrørende Mazdas produkter på vores specialiserede undervisningscenter. Denne undervisning sikrer sammen med de nødvendige, særlige værktøjer og regelmæssige produkt-opdateringer, at din Mazda modtager service og reparationer, som lever op til de højeste standarder.

Er det et krav, at kunderne skal få foretaget service på deres biler hos Mazda-forhandlere?

Det er ikke obligatorisk for Mazda-ejere at få foretaget service hos en Mazda-forhandler, men det anbefales på det kraftigste, eftersom alle de mekanikere, der arbejder hos Mazda-forhandlerne, modtager undervisning vedrørende Mazdas produkter på vores specialiserede undervisningscenter. Denne undervisning sikrer sammen med de nødvendige specialværktøjer og regelmæssige produktopdateringer, at din Mazda modtager service og reparationer, som lever op til de højeste standarder.

Jeg kom til at springe en service over. Hvad nu?

Hvis man springer en påkrævet service over, skal man rådspørge sin lokale Mazda-forhandler, eftersom det kan påvirke garantien på bilen. Det er vigtigt, at man så hurtigt som muligt begynder at overholde serviceplanen igen. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Hvad er en Digital servicebog (DSR)?

Mazdas Digitale servicebog er en innovativ elektronisk servicebog, som erstatter det trykte hæfte, som ejerne tidligere fik stempler i, hver gang der blev foretaget service på bilen. Servicedata for hver enkelt Mazda gemmes digitalt i en central database hos Mazda. Efter hver service får du en opdateret udskrift med bekræftelse af servicen og andet arbejde, der er blevet udført.

Hvilke biler fra Mazda kan registreres i den digitale servicebog (DSR)?

DSR benyttes som standard til alle biler, der er registreret fra og med 1. juli 2006. Hvis din bil er produceret efter 31. december 1997 og registreret før 1. juli 2006, kan du også vælge at få din bils fremtidige servicehistorik registreret i DSR-systemet. Du skal blot bede din Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted om at tilføje din bil i systemet, næste gang du får foretaget service.

Hvordan får jeg min Mazda registreret i Digital Service Record (DSR)?

Hvis dit køretøj er produceret efter 31. december 1997 og registreret før 1. juli 2006, kan du også vælge at få dit køretøjs fremtidige servicehistorik registreret i DSR-systemet. Du skal blot bede din Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted om at tilføje din bil i systemet, næste gang du får foretaget service.

Hvilken type olie skal jeg bruge til min bil?

Den type olie, du skal bruge til din Mazda, afhænger af bilens model og alder. Se din instruktionsbog, eller kontakt den lokale Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted for at få specifikke oplysninger. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Kan en Mazda-forhandler kontrollere og påfylde olien for mig?

Din lokale Mazda-forhandler eller det autoriserede værksted vil med glæde hjælpe med at kontrollere og påfylde olien. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Hvornår skal tandremmen udskiftes?

Det afhænger af hvilken model og årgang din Mazda er. Se din instruktionsbog, eller kontakt en Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted for at få specifikke oplysninger. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler

Hvor ofte skal der foretages service på aircondition-anlægget?

Aircondition-anlæggets behov for service afhænger af hvilken model og årgang din Mazda er. Se din instruktionsbog, eller kontakt den lokale Mazda-forhandler for at få specifikke oplysninger. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Har Mazda en ordning til bortskaffelse af gamle batterier?

Din lokale Mazda-forhandler bortskaffer gratis dit gamle batteri, når du køber et nyt og får det installeret hos din lokale Mazda-forhandler. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler

Jeg har skiftet til en personlig nummerplade. Hvordan kan jeg registrere det hos Mazda?

For at sikre at vi har de korrekte oplysninger vedrørende dit køretøj, bedes du kontakte os skriftligt, hvis du ønsker en personlig nummerplade, og vedlægge en kopi af din bils registreringsattest. Det er vigtigt, at du holder Mazda underrettet om eventuelle ændringer i dine oplysninger, eftersom vi kan få behov for at kontakte dig i fremtiden med servicepåmindelser eller oplysninger om sikkerhedsmæssige tilbagekaldelser. Kontakt Mazda ved hjælp af oplysningerne på siden Kontakt os.

Der er noget i vejen med min Mazda. Er det omfattet af garantien?

Det kommer an på årsagen til problemet. Din Mazda-forhandler eller det autoriserede værksted kan efterse dinbil og rådgive dig. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Kan garantien overføres mellem ejere?

Standardgarantien fra Mazda er knyttet til bilen, og den kan derfor overføres til en eventuel ny ejer. Når bilen skifter ejer, er det vigtigt at udfylde kortet "Change of Ownership" (Ændring af ejerskab), som findes i hæftet med garantioplysninger og digital servicebog (DSR) for at sikre, at Mazda har registreret de korrekte oplysninger vedrørende din Mazda.

Jeg har købt en importeret Mazda. Hvordan kan jeg registrere mit køretøj med henblik på garanti i Danmark?

Hvis du har købt bilen i et andet EU-land, er garantien gyldig i Danmark. Hvis bilen kommer fra et land uden for EU, gælder garantien ikke, mens bilen er i Danmark.

Hvad er en sikkerhedsmæssig tilbagekaldelse?

Hvis en bilproducent opdager et problem på en bil, der kan medfører sikkerhedsmæssige problemer, vil der muligvis blive foretaget en sikkerhedsmæssig tilbagekaldelse, hvor man forsøger at finde frem til alle berørte biler og få fejlen rettet på autoriserede værksteder, uden at kunden skal betale for det. Desuden identificerer Mazda fra tid til anden områder, hvor bilens pålidelighed og funktion kan forbedres, og foretager derfor små modifikationer for at give ejeren endnu større køreglæde.

Hvordan kan jeg finde ud af, om mit køretøj er berørt af en tilbagekaldelse?

Du vil modtaget et brev om, at din bil er omfattet af en sikkerhedsmæssig tilbagekaldelse. Har vi ikke dine kontaktinformationer, vil du blive kontaktet via Centralregistret for Motorkøretøjer.Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din Mazda er omfattet af en sikkerhedsmæssig tilbagekaldelse, kan din lokale Mazda-forhandler undersøge det for dig. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Skal jeg betale for arbejde der udføres i forbindelse med tilbagekaldelsen?

Nej, alt arbejde i forbindelse med tilbagekaldelsen udføres gratis.

Jeg vil gerne registrere min bil permanent i udlandet og er blevet bedt om at indgive en overensstemmelseserklæring. Hvor får jeg sådan en?

Kontakt venligst din forhandler, der vil være dig behjælpelig.

Hvilke muligheder for vejhjælp har jeg, når jeg rejser i udlandet inden for Europa?

Alle nye biler leveres med en omfattede europæisk serviceordning, som dækker nye biler i 3 år, uanset deres kilometertal. Vi ønsker, at du skal føle dig tryg i forvisningen om, at du kan få hjælp, hvis din bil ikke kan køre. Hvis bilen ikke fungerer, er punkteret eller endda, hvis du har mistet nøglerne eller løber tør for brændstof, kan du kontakte Mazda Mobilitets-Service på tel: 80 30 40 50  (fra Danmark) eller +45 70 26 10 26 (fra udlandet).

Jeg skal til udlandet med mit køretøj, hvilke ting skal jeg medbringe?

Hvert enkelt land i Europa har forskellige retningslinjer, regler og love vedrørende trafikken. For at få de seneste oplysninger bedes du kontakte en velkendt motorklub før afrejsen. Mange af de ting, som er påkrævede ved udlandsrejser, deriblandt pærer, advarselstrekanter og førstehjælpskasser kan købes hos din lokale Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Jeg skal til udlandet med min bil, hvordan kan jeg justere forlygterne?

Eftersom det varierer alt efter bilmodel, skal du kontakte din lokale Mazda-forhandler for at få yderligere oplysninger. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Er min Mazdas digitale servicebog (DSR) tilgængelig for Mazda-forhandlere uden for Danmark?

Uanset, hvor du er i Europa, kan enhver Mazda-forhandler få adgang til din bils servicehistorik og sørge for at din Mazda får den nødvendige service. Dermed kan man spare penge ved at undgå, at der udføres gentagne eller unødvendige servicearbejder

Uheld og reparationer

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg oplever et havari?

Hvis du nogensinde oplever et havari med din Mazda, kan du kontakte Mazda Mobilitets-Service på telefonnr. 80 30 40 50 (fra Danmark) eller +45 70 26 10 26 (fra udlandet) eller kontakte din lokale Mazda-forhandler.

Min bil vil ikke starte, jeg tror, batteriet er fladt. Hvad skal jeg gøre?

Hvis din bil stadig er dækket af garantien, kan du benytte dig af Mazdas Mobilitets-Service. Ring på tel. 80 30 40 50 (fra Danmark) eller +45 70 26 10 26 (fra udlandet). Som et alternativ kan du kontakte din lokale Mazda-forhandler eller det autoriserede værksted, som kan hjælpe dig. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Min Mazda er blevet stjålet. Hvordan kan Mazda hjælpe mig?

I tilfælde af biltyveri skal du først kontakte politiet, og derefter ringe til dit forsikringsselskab. Kontakt din forhandler, hvis du har brug for detaljerede specifikationer for din bil, hjælp i forbindelse med forsikringsselskabets taksering af bilen eller ønsker at tale om muligheder for at anskaffe et erstatningskøretøj.

Kan jeg bestille dele til min bil via Mazda Motor Danmark?

Nej, originale dele fra Mazda kan kun fås hos en Mazda-forhandler eller et autoriseret værksted. Klik her for at finde din lokale Mazda-forhandler.

Hvordan køber jeg mobilitetsservice fra Mazda?

Vi giver dig 12 måneders eller 20.000 km (hvad der måtte komme først)  Mazda Mobilitets-Service, hver gang du får udført et serviceeftersyn hos et af vores autoriserede Mazda-værksteder i Danmark, indtil bilen runder 10 år. Dette gælder også biler, der er indregistreret før november 2013. Et serviceeftersyn hos et autoriseret Mazda-værksted udløser også her 12 måneders eller 20.000 km Mazda Mobilitets-Service, indtil bilen runder 10 år.

Mazda-teknologi

Hvad er SKYACTIV Technology?

Mazdas SKYACTIV Technology er udtryk for en udvikling, som har bragt køreglæden og ydelsen op på et helt nyt niveau ved at revolutionere alting, lige fra motor og transmission til selve platformen. Benzin- og dieselmotorer der leverer en kombination af enestående brændstoføkonomi og køreglæde. Transmissionssystemer, der sikrer perfekt kontrol over bilen og bidrager til bedre brændstoføkonomi. Platformen er let, men stiv og stabil, hvilken giver bilen endnu stærkere køreegenskaber, og en følelse af "Jinba Ittai". Find alle oplysningerne her.

Hvad er MZD Connect?

MZD Connect er varemærket bag Mazdas integrerede infotainmentsystem, som blandt andet gør det nemt for føreren at få adgang til musik og tekstmeddelelser via en kompatibel mobiltelefon. Man kan styre MZD Connect via en stor 7’’ touch screen i farver og den intuitive Multimedia Commander (HMI). Find alle oplysningerne her.

Hvad er i-ELOOP?

i-ELOOP er et system, der genindvinder bremseenergien ved at omdanne bilens bevægelsesenergi til elektricitet, når bilen bremses ned. Den elektriske energi oplagres derefter til senere brug. Den kan bruges til at forsyne forlygterne, klimaanlægget, audiosystemet eller andet elektrisk udstyr. Dermed reduceres behovet for at bruge brændstof til at generere elektrisk energi, hvorved brændstoføkonomien forbedres. Du kan se en video om, hvordan det virker her.

Hvad er i-ACTIVSENSE?

Mazdas i-ACTIVSENSE er en række af avancerede sikkerhedsteknologier, der gør kørslen mere sikker ved at hjælpe føreren til at opdage potentielle farer og i nogle tilfælde undgå kollisioner. Sikkerhedsfunktionerne i i-ACTIVSENSE benytter detektorer som for eksempel mikrobølgeradarer og kameraer til at få øje på potentielle farer. Få flere oplysninger  her.

Hvad er KODO Design?

KODO Soul of Motion er design-filosofien bag Mazdas biler. KODO Design udtrykker livets dynamiske skønhed, den kraft og elegance et vildt dyr har i det øjeblik, hvor det slår ned på sit bytte, hvilket giver det indtryk, at bilen bevæger sig, selv når den står stille. Find flere oplysninger her.

Kan du ikke finde det, du leder efter?