Udfordrerånd

Udfordrer-mentalitet

Vi går nye veje for at udvikle bedre biler.

Hos Mazda har vi den indstilling, at alt er muligt. Derfor sætter vi til stadighed spørgsmålstegn ved den gængse måde at gøre tingene på, når vi bliver stillet overfor en udfordring. I stedet finder vi vores egne løsninger. Det er sjældendt den hurtigste eller korteste vej, men den fører os altid til målet: at bygge biler, som giver dig lidt mere end forventet. Igennem vores historie har vi flere eksempler på vores måde at tænke på. Lige fra Wankelmotoren, den legendariske roadster:

sportsvognen MX-5 til SKYACTIV TECHNOLOGY i den nye generation af biler. 

Motorjournalist Flemming Haslund om Mazda og SKYACTIV TECHNOLOGY:

 "Det ligger i generne, i den nye bils DNA. Dette med den modige teknik og køreglæden. For det var jo Mazda, der holdt liv i wankelmotoren og tilmed vandt den eneste wankelsejr i 24-timersløbet på Le Mans. Og det var Mazda, der ud af ingenting genopfandt den virkelige sportsvogn, roadsteren MX-5. Mazda vil det der med teknik og køreglæde. Og Mazda kan det."


Flemming Haslund, Bilzonen.dk, 25 februar 2013

 

Mazda har det med at gå egen veje - mens de fleste bilfabrikker jagter lavere forbrug og CO2-udslip med mindre slagvolumen og turbo, går Mazda efter samme mål ved først og fremmest at sikre bilerne lavere egenvægt og ved at konstruere motorer med en mere effektiv forbrænding og lavere indre friktion - marketingfolkene har givet motorer og i øvrigt også gearkasser efter denne filosofi navnet SKYACTIV".

 

Flemming Haslund, Bilzonen.dk, 10. januar 2013

 

 

Udfordrerne

Udfordrerne

Udfordrerne

Byen Hiroshima har oplevet rigeligt med udfordringer med tiden. Men takket være indbyggernes enestående ånd, har byen kunnet trives, selv da den stod over for stor modgang. Se, hvordan vores fortid former vores fremtid, og hvordan ånden i Hiroshimas indbyggere hjælper os med at skabe bedre biler.

Masahiro Moro Masahiro Moro

Masahiro Moro

Executive Officer – MAZDA Japan

"Ånden i Hiroshima er aldrig at opgive, at stræbe efter det bedste. Det er en del af vores DNA"

Stillinger/ansvarsområder:

General Manager, Global Product Marketing Dept.

General Manager, Global Marketing Div.

Vice President, Mazda Motor Europe GmbH

Executive Officer, ansvarlig for Global Marketing

Håndværkerne

“I lighed med traditionelle håndværkskundskaber handler det også om kompetencer og indføling, når en fremragende bil bliver til”. Hirotaka Kanazawa

Håndværkerne

Håndværkerne

Hos Mazda er vi stolte af vores arv som mesterlige håndværkere eller "Takumi" på japansk. En arv, der kan spores flere hundrede år tilbage. Og som ægte "Takumi" mener vi, at en bil, der kun transporterer dig fra A til B, ikke går langt nok. Se, hvordan vores ingeniører tager ved lære af sværdsmede for at give hver eneste Mazda den bedste byggekvalitet.

Hirotaka Kanazawa Hirotaka Kanazawa

Hirotaka Kanazawa

Managing Executive Officer – MAZDA Japan

"Vi mener, at det handler om at forstå sammenhængen mellem bil og fører, når vi udvikler en bil".

Stillinger/ansvarsområder:

Manager, Europe R&D Representative Office

General Manager, Chassis Engineering Dept.

General Manager, Platform & Program Management Div.

Managing Executive Officer, ansvarlig for biludvikling

Håndværkerne Håndværkerne
Karakuri

Karakuri

Karakuri

Da vi udviklede sæderne i Mazda5, hentede vi inspiration fra japanske Karakuri-dukker. De overrasker og fornøjer, når de bevæger sig fremad ved at placere et lod i deres hænder. Samme princip gælder for vores sæder: De kombinerer optimal funktion med minimal kraft på en overraskende alsidig måde.

Hideki Matsuoka Hideki Matsuoka

Hideki Matsuoka

Program Manager – MAZDA Japan

"Jeg er vild med Mazda, fordi vi ikke sætter begrænsninger for vores kreativitet. Jeg tror, det ligger i vores gener".

Stillinger/ansvarsområder:

Udvikling af motorer til Mazda 626

Beskæftiget med udvikling af bil i fællesskab med Ford og VOLVO

1. generation Mazda3 Program Promoter

2. generation Mazda5 Program Manager

Karakuri Karakuri
Hirotaka Takaya Hirotaka Takaya

Hirotaka Takaya

Doors Development Engineer - MAZDA Japan

"Mazdas medarbejdere er vilde med biler. Uanset, hvor store udfordringer vi har i vores arbejde, er det det hele værd, fordi vi elsker biler".

Stillinger/ansvarsområder:

Ansvarlig for udvikling af sidedørene på 1. generation af Verisa (japansk model)

Ansvarlig for udvikling af sidedørene på 2. generation af Mazda2

Ansvarlig for udvikling af sidedørene på 2. generation af Mazda5

Mazda-fornemmelsen

"Når en dør virker sådan, siger det meget om de mennesker, der har bygget bilen". Hirotaka Takaya

Mazda-fornemmelsen

Mazda-fornemmelsen

Mazda-fornemmelsen

I vores anstrengelser for at lykkes med selv den mindste detalje henter vi inspiration fra de mest usædvanlige ting. Hos Mazda gør vi tingene anderledes. Vores behov for at finde bedre løsninger på tekniske problemer gør naturligvis mange design overraskende nyskabende. Find ud af, hvordan traditionen har inspireret os til udviklingen af en skydedør, der giver meget nem adgang til bilen.

Kenichirou Saruwatari Kenichirou Saruwatari

Kenichirou Saruwatari

Program Manager – MAZDA Japan

"Vi søger altid en indfaldsvinkel, andre ikke er kommet på. Og det er det, der motiverer vores designere og ingeniører".

Stillinger/ansvarsområder:

Development leader for direct injection benzin- og dieselmotorer

Testing Group Manager for motorer hos Mazda i USA

Mazda "i-stop" development leader

2. generation Mazda3 Program Manager

Mazda-fornemmelsen Mazda-fornemmelsen
Shigeo Mizuno Shigeo Mizuno

Shigeo Mizuno

Program Manager – MAZDA Japan

"Hele organisationen er gennemsyret af en lidenskab for biler med køreglæde i højsædet, lige fra ingeniørerne til topledelsen"

Stillinger/ansvarsområder:

Udvikling af motorer/gearkasser til 323 & 323F & MX-5

Unit project manager for 1,3 & 1,5-liters benzinmotorer

2. generation Mazda2 Program Manager

Rigtig vægt

Rigtig vægt

Rigtig vægt

Mazda2 er indbegrebet af vores "gram-strategi": Vi undersøgte hver del individuelt og trodsede konventionel tankegang for at gøre den lettere. En skrue vejer måske kun få gram. Men få gram i tusindvis af dele kan blive til meget. Se, hvordan vi har vejet hver del af Mazda2 for at gøre den mere livlig og sjovere at køre.

Rigtig vægt

“Hvis bilen er lettere, er den sjovere at køre”. Shigeo Mizuno

Daisuke Umetsu Daisuke Umetsu

Daisuke Umetsu

Performance Development Engineer - MAZDA Japan

"Vi stræber efter at skabe biler, der er mere end blot et transportmiddel".

Stillinger/ansvarsområder:

Ergonomisk analyse for udvikling af "Håndværksmæssig" dygtighed

Pakkelayout på ny FF-platform (hovedsageligt kørestilling)

"Touitsukan" udvikling (fra Mazda5 til alle nye biler)

Cykelbiler

Cykelbiler

"For at komme hurtigt i gang sætter cyklisten altid pedalen i den optimale stilling. Det gør vi også med motorstemplerne". Kenichirou Saruwatari

Cykelbiler

Under udviklingen af vores i-stop-teknologi følte vi, at den skulle være så hurtig og overgangsfri som muligt for ikke at forstyrre køreoplevelsen. Det gjorde vi ved at hente inspiration fra cyklister. Dette er historien om motorerne, der tog ved lære af cyklen.

Fisketuren

Fisketuren

"Når køreoplevelsen er helt rigtig, ved du, at det er en Mazda". Daisuke Umetsu

Fisketuren

Det er de små ting: Når du drejer nøglen eller rattet, eller hvordan en bil føles i svingene. Men det er utroligt hårdt arbejde at få disse følelser til at hænge sammen. Find ud af, hvordan vi giver alle Mazda-biler en følelse af komfort for passagererne og kontrol for føreren.

Fisketuren Fisketuren
Hest og rytter

Hest og rytter

Hest og rytter

Jinba Ittai – "samhørighed mellem hest og rytter". Det er præcis denne synergi, som vi bygger ind i hver enkelt Mazda MX-5. Betjeningsknappernes placering, styringens vægt, chassisets balance: Vi bruger uanede mængder af tid på at finjustere disse elementer for at skabe den perfekte køreoplevelse.

Takao Kijima Takao Kijima

Takao Kijima

Former Program Manager MX-5 – MAZDA Japan

"For os er fundamentet altid køreglæden – glæden over, at en bil bevæger sig, som du ønsker".

Stillinger/ansvarsområder:

Mazda 787B udvikling af køreegenskaber og stabilitet

3. generation RX-7 Program Manager

3. generation MX-5 Program Manager