i-ACTIVSENSE

Sørger for sikkerheden, så kan du nyde køreturen

 

Vores intelligente i-ACTIVSENSE sikkerhedsteknologier er designet, så du kan have total tillid til bilens køreegenskaber. Også her benytter Mazda Jinba Ittai-filosofien til at skabe en forbindelse mellem føreren og køretøjet for at hjælpe føreren til at genkende potentielle farer, undgå kollisioner, når det er muligt, og reducere konsekvenserne, hvis et sammenstød er uundgåeligt.

SMART CITY BREAK SUPPORT MED GENKENDELSE AF VEJSKILTE*

Med SCBS behøver bykørsel ikke være stressende. Indbyggede sensorer overvåger konstant afstanden og hastigheden i forhold til forhindringer forude og kan, om nødvendigt, gøre bremserne klar til en nødopbremsning. SCBS omfatter fodgængerregistrering og virker nu op til højere hastigheder end hidtil. SCBS fås også med genkendelse af vejskilte, som automatisk genkender hastighedsbegrænsninger, skilte med forbud mod indkørsel og ophørsskilte under kørslen. Head-up-displayet samt navigationsdisplayet** informerer dig med en visuel og hørbar advarsel, hvis hastighedsgrænsen overskrides.

 

*fås ikke til alle modeller

**valgfrit ekstraudstyr

FULL LED-FORLYGTER MED MOTORVEJSTILSTAND

Mazdas adaptive full LED-forlygter (ALH) er blevet udviklet til at give ideelt udsyn under kørsel i mørke. ALH sørger for sikker, fornøjelig og stressfri kørsel både for dig og alle de andre på vejen, takket være tre unikke funktioner: Blændfrit fjernlys, som registrerer andre køretøjer forude eller modkørende køretøjer og slukker en del af LED-blokkene. Bredt nærlys sikrer, at lygterne oplyser begge sider af vejen i en bredere vinkel, så du også har overblik ved vejkryds og i sving. Motorvejstilstanden giver bedre belysning på lang afstand ved at hæve lyskeglen, når du kører med motorvejshastighed.

TRÆTHEDSREGISTRERING DAA

Træthedsregistrering (DAA) er udviklet til at registrere ændringer i kørestilen på grund af træthed. Systemet overvåger konstant din kørsel, og hvis du er ved at blive træt, viser det et advarselsikon i dit synsfelt, der ved hjælp af synlige og hørbare indikationer regelmæssigt foreslår, at du tager et hvil. Med et design, der er beregnet til at forebygge ulykker, der skyldes træthed, begynder systemet at "lære" om dine vaner ved hastigheder over 65 km/t, og det overvåger styreudslag og køretøjets hastighed kombineret med oplysninger fra det fremadrettede kamera.

VOGNBANEASSISTENT OG ALARM VED VEJBANEAFVIGELSE

Ved hastigheder på over 60 km/t benytter vognbane-assistenten (LAS) det fremadrettede kamera til at holde øje med vejstriberne og hjælper føreren med at styre bilen ved at aktivere servostyring, vibrere rattet eller udløse en hørbar alarm.


Mazdas alarm ved vejbaneafvigelse (LDWS) registrerer striberne på vejen og advarer dig, hvis du er ved at komme ud af kurs. Hvis du aktiverer blinklyset eller accelererer, før vognbaneskiftet påbegyndes, kan systemet registrere, at der er tale om en tilsigtet manøvre, og alarmen udløses ikke.

AVANCERET OVERVÅGNING AF BLINDE VINKLER MED ADVARSEL OM TRAFIK BAGUDE

Avanceret overvågning af blinde vinkler med advarsel om trafik bagude (BSM/RCTA) bruger en kortbølgeradar til at overvåge de blinde vinkler til siden og bagud og advarer dig om køretøjer, der nærmer sig, når du skifter vognbane. Systemet fungerer ved hastigheder over 30 km/t. Hvis du benytter blinklyset, mens systemet registrerer, at et køretøj nærmer sig bagfra, får du en advarsel med en blinkende indikation i det respektive sidespejl, samtidig med at der lyder en alarm. Systemet benytter også den samme sensor til sin RCTA-funktion, som overvåger bilens omgivelser, mens du bakker, og advarer dig, hvis det registrerer biler, der nærmer sig fra siden.

BAKKEBREMSE HLA

Mazdas assistent til start op ad bakke (HLA) fungerer automatisk, når bilen standser på en skrånende vej, og hjælper dig med at komme afsted igen uden besvær. Når bilen sætter i gang op ad bakke, aktiverer denne funktion automatisk bremserne for at forhindre bilen i at rulle baglæns, når du flytter foden fra bremsen til speederen. På svage stigninger udløses den automatiske bremse, så snart der trædes på speederen, for at sikre en jævn igangsætning.

MAZDA RADARSTYRET FARTPILOT MRCC

Mazdas radarstyrede fartpilot (MRCC) gør det muligt at indstille bilens hastighed og fastholde den uden at bruge gaspedalen. Systemets radarsensorer er placeret i køretøjets kølergrill og holder øje med forankørende biler, så den relative hastighed kan overvåges, og farten kan justeres, så du holder en sikker afstand. På den måde gør MRCC de lange køreture mindre trættende og hjælper dig til at fokusere på at nyde turen.

DRIVE TOGETHER

Oplev selv den kraft, der ligger i 'Jinba Ittai'. Find din lokale forhandler og oplev vores nye modeller i dag.

Samhørigheden mellem fører og bil

Drive Together

Samhørigheden mellem fører og bil

Få mere at vide

Design

Den rene køreglæde

Få mere at vide
Byg din Mazda

Konfigurator

Byg din Mazda

Få mere at vide
Oplev rendyrket køreglæde

Mazda MX-5 RF

Oplev rendyrket køreglæde

Få mere at vide

Den viste model er muligvis ikke specificeret til det danske marked. Farver og visse udvendige og/eller indvendige elementer, der vises på skærmen, kan se anderledes ud på den faktiske model.