Indtil nu er alle nye køretøjer i EU blevet testet ved hjælp af den nye europæiske kørecyklus (NEDC), før de blev markedsført. Dette sæt af tests blev imidlertid introduceret tilbage i 1980'erne. Siden da har ikke bare vejforholdene og kørevanerne ændret sig, men bilerne indeholder også mere avanceret teknologi. Denne gamle test var baseret på teoretisk snarere end realistisk kørselsadfærd.
Nutidens biler har for eksempel ofte firehjulstræk og aircondition, der påvirker både emissioner og økonomi, og dette blev ikke medregnet i den gamle test. Dette gav en forskel mellem bilens præstation i laboratoriet og de resultater, man kunne opnå i den virkelige verden.
De nye WLTP-tests er et vigtigt fremskridt. De er designet til bedre at simulere virkelige kørselsforhold med nye retningslinjer for f.eks. omgivelsernes temperatur, dæktryk og rullemodstand. En WLTP-cyklus tager også 50 % længere tid end NEDC-testen (30 minutter i stedet for 20) og dækker en dobbelt så stor testdistance samt forøgede maksimale og gennemsnitlige testhastigheder.